Kun je als bewoners zelf vorm geven aan je wijk? Ga lekker buitenspelen!

Een spel om je wijk vorm te geven:
Workshopverslag!

Kun je als bewoner zelf mee vorm geven aan je wijk? Zeker weten. ‘Samen maken we de stad!’, is niet voor niets motto van Ruimtekoers. Een van onze stadsmakers is beeldend kunstenaar Yasser Ballemans. Hij buigt zich momenteel, samen met jongeren uit de Jeugdwijkraad van Malburgen, over het ontwerp van een fysieke spelvorm die (jonge) mensen in de wijk helpt verbinden. Hij doet dit onder meer via workshops. We sloten aan bij een van de online bijeenkomsten en daar vlogen de ideeën iedereen om de oren!

De kern: Integratie een handje helpen

De jongeren geven aan dat er behoefte is aan (meer) integratie. De hobbels die ze ervaren variëren van een gebrekkig perspectief tot een gebrek aan wederzijds begrip en een gevoel van machteloosheid om iets te kunnen veranderen aan hun positie. Hun idee? Integratie een handje helpen door samen met andere wijkbewoners naar een gezamenlijk, uitdagend doel toe werken.

Dus zoeken naar een schat, iets vanuit losse onderdelen helpen opbouwen tot één geheel, allemaal aparte aanwijzingen samenvoegen tot een slotstuk waar de wijk baat bij heeft…oftewel: door een spel beweging creëren, ontmoeting en integratie tussen verschillende bewoners bevorderen en ook nog samen een resultaat bereiken dat een aanvulling vormt op de bestaande omgeving.

Wilde ideeën: Touw, telefoon of trekschuit?

Yasser Ballemans ging aan de slag en heeft in verschillende (online) workshops samen met jongeren en professionals (zoals een gamedesigner en verschillende kunstenaars) gebrainstormd. De grote vraag daarbij: ‘Wat brengt bezieling in een wijk?’ Vooral verbinding, integratie en middelen en vermogen om dingen voor elkaar te krijgen, zo blijkt. Twee dames van de Jeugdwijkraad uit Malburgen, Riham (studenten aan de Radboud Universiteit) en Niga (leerling aan het Stedelijk Gymnasium) opperen allerlei mogelijkheden en tips en ook gamedesigner Bart Hufen heeft veel spannende invalshoeken. Moet het spel activistisch zijn of een politiek statement maken? Willen deelnemers speciale rollen aannemen? Niga wil wel burgemeester zijn en Riham zou als personage de meneer kiezen die muziek maakt op winkelcentrum de Drieslag.

Of wil je een fictief iets of iemand zijn? Een deelnemende kunstenares, Klaar Lippen, oppert dat fantasiepersonages steun en een sterk gevoel kunnen geven als iemand minder grip heeft op zijn of haar realiteit. Dan gaat het nog over de reikwijdte: speel je het spel de hele wijk door? Wil je mensen meteen samenbrengen of individueel laten zoeken (naar bouwstenen, sleutels of fotodetails bijvoorbeeld) en later bij elkaar laten komen? Welke beweging moet erin: gebruik je het water in de wijk, moet je veel rennen of fietsen, heb je een smartphone nodig? Gebruik je bijvoorbeeld touw voor – ook letterlijke – verbinding? Riham en Niga zijn enthousiast en vinden het vooral heel belangrijk dat iedereen kan meedoen. Ze helpen meedenken waar en hoe je deelnemers gaat werven. Op school, op de Drieslag, via spannende aanwijzingen in winkels? Bart Hufen oppert een sessie om inhoud op te halen bij mensen door prikkelende vragen als: ‘Wat is het mooiste spel dat je als kind speelde?’ of ‘Vertel je beste grap en laat dat werken als inspiratie’.

Van workshops naar concreet spel

Yasser neemt alle waardevolle input mee in zijn ontwerptraject en is nu aan de slag met een conceptspelvorm. Hopelijk kunnen wijkbewoners in het najaar een proefspel spelen. Zijn idee? Zoals het er nu uitziet heeft het iets te maken met verschillende mensen die brieven krijgen met geheime aanwijzingen, waarmee ze op pad moeten. Iets is namelijk uit elkaar gevallen en kan alleen weer in elkaar worden gezet door de verschillende aanwijzingen van al deze mensen samen te combineren. Het uiteindelijke resultaat is naast de groeiende verbinding onderling óók nog iets anders dat zal gaan groeien. Ben je nieuwsgierig? Hou dan de kanalen van Ruimtekoers goed in de gaten. Daar hoor of lees je vanzelf meer